Ten tekst przeczytasz w 5 min
Jednym z najistotniejszych zagadnień dotyczących wdrożenia programu lojalnościowego jest określenie, za jakie zakupy klienci będą otrzymywali punkty w programie.
Przeliczniki punktowe (czyli liczba punktów przysługujących w zależności od dokonanych zakupów) są wyliczane w aplikacji Klub Klienta Manager na podstawie ustalonego budżetu programu lojalnościowego. Tym więc nie musisz się już zajmować.
Poszczególne definicje punktów za zakupy są prezentowane graficznie w aplikacji sprzedawcy oraz w aplikacji do zbierania punktów jako odrębne kafelki z ikonami, nazwami i liczbą punktów. Pozostaje więc do rozstrzygnięcia kwestia: jakie i ile odrębnych definicji punktów należy zdefiniować, aby były one czytelne i nie nastręczały trudności w obsłudze programu lojalnościowego.
Warto zauważyć, że definicje punktów za zakupy odzwierciedlają ofertę twojej firmy kierowaną do klientów. To świetna okazja, żeby w czytelny sposób zwrócić uwagę użytkownika mobilnej aplikacji lojalnościowej na najistotniejsze elementy oferty. Definiując punkty za zakupy możemy wyróżnić dwa skrajne kierunki:
Przy takim podejściu każdy produkt lub usługa ma swój odpowiednik w postaci definicji punktów za zakupy. Umożliwia to zaprezentowanie klientowi szczegółowej oferty w sposób kompleksowy. Dzięki temu, że manager ma możliwość ustalenia promocji z dokładnością do pojedynczej definicji punktów, masz możliwość rozbudowanego zarządzania promocjami.
Ma to jednak swoje niedogodności. Duża liczba osobnych definicji punktów za zakupy sprawia, że dla klienta oferta może stać się nieczytelna, a obsługa aplikacji przez sprzedawcę skomplikowana i niewygodna. Takie rozwiązanie może się sprawdzić w przypadku programu lojalnościowego firmy, której oferta jest stosunkowo prosta i nie zawiera wielu elementów (np. myjnia samochodowa, solarium itp.).
Na drugim biegunie znajduje się pojedyncza definicja punktów za zakupy obejmująca całą ofertę organizatora programu lojalnościowego. Jest to rozwiązanie bardzo proste: klient otrzymuje tak samo określone punkty za zakupy niezależnie od tego, jakich zakupów dokonał. Sprzedawca przekazując punkty klientowi, po prostu wpisuje kwotę zakupów i przekazuje kod klientowi.
Pomimo prostoty, czytelności i jednoznaczności takiej definicji zawiera ona istotną wadę. Ogranicza mianowicie możliwość szerszego zaprezentowania oferty i nie daje możliwości wykorzystania w tym celu narzędzia jakim jest aplikacja lojalnościowa Klub Klienta. Eliminuje ponadto możliwość przedstawienia klientowi ofert promocyjnych na wybrane produkty lub usługi.
Optymalne rozwiązanie w zakresie sposobu definicji punktów za zakupy leży pomiędzy powyższymi skrajnymi podejściami. Dobrze jest podzielić ofertę swojej firmy na kilka czytelnych grup i następnie dla każdej z nich wprowadzić osobną definicję punktów za zakupy. Jeśli ten podział nie obejmuje całej oferty, pozostałą jej część obejmie pojedyncza definicja typu Dowolny zakup: X punktów za każde Y zł. Takie rozwiązanie pozwoli na połączenie zalet obu podejść: oferta w sposób skrótowy i czytelny zostanie zaprezentowana klientom a jako manager będziesz mieć możliwość swobodnego definiowania promocji. Jednocześnie użytkowanie panelu sprzedawcy nie będzie zbyt skomplikowane.
Odrębną kwestią jest, czy daną definicję punktów za zakupy przypisać do pojedynczego zakupu czy też uzależnić od kwoty wydanej na ten zakup.
Przyporządkowanie definicji do pojedynczego zakupu jest wygodniejsze w obsłudze w panelu sprzedawcy (nie trzeba wprowadzać kwoty zakupów, domyślnie punkty są przekazywane za 1 zakup). Stosowanie tego typu definicji wymaga jednak spełnienia następujących warunków:
W pozostałych przypadkach przy wprowadzaniu definicji punktów za zakupy należy wybrać opcję: Liczba punktów za zakupy jest zależna od kwoty zakupów.
Aby ułatwić ci wdrożenie programu lojalnościowego dla klientów, na podstawie powyższych rozważań ustaliliśmy kilka zasad, które pozwolą na optymalne zdefiniowanie punktów za zakupy w aplikacji Klub Klienta Manager: