Rodzaje programów lojalnościowych

Wspólną cechą programów lojalnościowych jest mechanizm, w którym klient robiący zakupy lub wykonujący inną aktywność otrzymuje z tego tytułu jakąś korzyść. W zależności od szczegółowych rozwiązań zastosowanych w programie można je podzielić na kilka grup.

Punktowe programy lojalnościowe

Zdecydowana większość programów obecnych na rynku to programy punktowe. Klient za korzystanie z oferty organizatora programu otrzymuje punkty, które gromadzi na swoim koncie. Następnie punkty te może wymienić na korzyści określone w regulaminie programu.

Nagrody z katalogu

W pierwszych programach wprowadzonych na rynek zebrane punkty można było wymieniać na nagrody z katalogu. Z taką formułą mieliśmy do czynienia w przypadku sieciowych programów na stacjach paliw. Organizator programu musi klientom zapewnić dostęp do aktualnego katalogu nagród.

Korzyści dla klienta z oferty firmy

Istnieje także grupa programów, w których zebrane punkty można przeznaczyć na produkty lub usługi z oferty organizatora. Nagrodą może być konkretny produkt, usługa lub zniżka na zakupy. Zniżka może być wyrażona procentowo (np. mycie samochodu 50% taniej) lub kwotowo (np. zakup bluzy taniej o 40 zł).

Zbieranie punktów u wielu sprzedawców

Odrębną grupą programów punktowych programów lojalnościowych są multiprogramy. Ich charakterystyczną cechą jest to, że punkty można zbierać w wielu firmach a wymieniać je na nagrody ze wspólnego katalogu. Organizatorem tego typu programów najczęściej jest podmiot niezależny od sprzedawców biorących udział w programie.

Programy typu cashback

Obecnie najmniej liczna grupa programów to programy ze zwrotem gotówki. Część kwoty przeznaczonej na zakupy jest klientowi zwracana np. na kartę płatniczą bądź w postaci kodu, który umożliwia wypłacenie gotówki w bankomacie.

Korzyści nie tylko za zakupy

Programy lojalnościowe mogą zawierać w swojej formule możliwość zdobywania korzyści związane nie tylko z dokonywaniem zakupów. Na szczególną uwagę zasługuje tu nagradzanie klientów za polecanie programu innym klientom. Wprowadzając taki mechanizm do programu jego organizator umożliwia zaangażowanie się klientów w aktywną promocję firmy.